UCHWAŁA NR XX/172/V/2007 RADY MIASTA POZNANIA
z dnia 28 sierpnia 2007 r.
na podstawie: ( http://bip.city.poznan.pl/bip/public/bip/uchwaly.html?co=print&uc_id_uchwaly=18610&p= )
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008, z 2006 r. Nr 144 poz. 1042) Rada Miasta Poznania uchwala, co następuje:
Rozdział I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Poznania.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008, z 2006 r. Nr 144 poz. 1042);
- Planie Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania – należy przez to rozumieć Plan przyjęty uchwałą przez Radę Miasta Poznania;
- Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami – należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego;
- właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
- odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
- odpadach medycznych – rozumie się przez to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny;
- odpadach ulegających biodegradacji – rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
- odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;
- odpadach kuchennych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w procesach przygotowania potraw,
- odpadach z remontów – należy przez to rozumieć frakcje odpadów powstających w wyniku remontów w gospodarstwach domowych;
- nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
- zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;
- stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
- składowisku odpadów – rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów;
- podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi ważne zezwolenia wydane przez Prezydenta Miasta Poznania na prowadzenie działalności w zakresie:
- odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
- mobilnym punkcie gromadzenia odpadów problemowych – należy przez to rozumieć pojazd samochodowy o nazwie „GRATOWÓZ”, kursujący po Poznaniu w pierwszą sobotę miesiąca zgodnie z harmonogramem przekazanym mieszkańcom Miasta w formie ulotki oraz umieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania: www.poznan.pl/srodowisko (zakładka: ODPADY KOMUNALNE);
- Pogotowiu Czystości – należy przez to rozumieć służby zajmujące się interwencyjnym usuwaniem zanieczyszczeń z terenu miasta Poznania;
- zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
- zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
- służbach kontrolnych – rozumie się przez to Straż Miejską bądź osoby imiennie upoważnione przez Prezydenta Miasta Poznania.
Rozdział II
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 3
- Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego, przez:
- uprzątanie błota, śniegu, lodu, chwastów i innych zanieczyszczeń z chodników (właścicieli nieruchomości dotyczą chodniki przylegające bezpośrednio do ich nieruchomości), podwórzy, przejść, bram, przystanków komunikacyjnych, dróg publicznych i przejść dla pieszych, itp.; nie dotyczy chodników, na których pobierane są opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych oraz chodników na których zorganizowane są przystanki komunikacyjne;
- gromadzenie na skraju chodnika od strony jezdni błota, śniegu i lodu uprzątniętego z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób niezagrażający istniejącej zieleni;
- gromadzenie błota, śniegu i lodu uprzątniętego z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych przy krawędzi jezdni poza terenem przystanku komunikacyjnego, w sposób nieutrudniający zatrzymywanie się pojazdów, wysiadanie i wsiadanie pasażerów;
- usunięcie sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się;
- usuwanie odpadów powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali oraz budynków (np. gruzu, itp.);
- utrzymanie w należytym stanie czystościowo - porządkowym placów zabaw przeznaczonych do wspólnego użytku, dokonywanie corocznej wymiany piasku w piaskownicach dla dzieci;
- utrzymywanie ogrodzeń w należytym stanie technicznym;
- uprzątanie (w szczególności zamiatanie, zbieranie, zmywanie, itp.) zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (w szczególności sieni, klatek schodowych, korytarzy, kabin dźwigowych, itp.), studzienek (tzw. świetlików) piwnicznych przyokiennych i rur spustowych rynnowych z kratkami czyszczakowymi, jak i oczyszczanie zewnętrznych części budynków, na które siadają ptaki z zalegających odchodów ptasich;
- Interwencyjnym usuwaniem zanieczyszczeń na terenach publicznych Miasta Poznania oraz na zlecenie właścicieli nieruchomości zajmuje się odpłatnie, Pogotowie Czystości (tel. 986 – całodobowo).
- Zarządcy dróg i ciągów pieszych zobowiązani są do rozmieszczenia – uzależnionej od natężenia ruchu – odpowiedniej liczby koszy ulicznych na drobne odpadki komunalne, wykonanych z materiałów niepalnych.
- Wykonanie obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie postępowania z odpadami oraz utrzymania czystości i porządku na terenie budowy, należy do wykonawcy robót budowlanych.
- Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe, lub organizatorzy tych imprez – w porozumieniu z właścicielem – zobowiązani są do zapewnienia dostatecznej liczby pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów oraz odpowiedniej ilości szaletów przenośnych.
- Utrzymanie w należytym stanie technicznym i w odpowiedniej czystości (usuwanie ogłoszeń, plakatów, napisów, odchodów ptasich, itp.): skrzynek energetycznych, gazowych, słupów trakcyjnych i oświetleniowych, budek telefonicznych, itp. należy do ich właścicieli lub zarządców.
§ 4
- Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, zbiorników wodnych lub do ziemi.
- Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi mogą odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że prace związane z naprawą pojazdów nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, a sposób postępowania z powstającymi odpadami będzie zgodny z przepisami szczególnymi.
§ 5
Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
- spalania na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków odpadów komunalnych (tworzyw sztucznych, gumy, odzieży, mebli oraz niebezpiecznych) oraz odpadów pochodzących z działalności gospodarczej (z wyłączeniem surowego drewna, papieru, makulatury, słomy), oraz odpadów zielonych z zastrzeżeniem § 9 pkt. 13,
- odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów otwartych, zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej oraz pompowania ich na pola, łąki, itp.,
- niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów,
- umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektu oraz zgłoszenia do Wydziału Urbanistyki i Architektury w przypadkach wskazanych prawem budowlanym, a w odniesieniu do obiektów zabytkowych, dodatkowo bez odrębnego pozwolenia miejskiego konserwatora zabytków.
Rozdział III
ZASADY GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH STAŁYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH
§ 6
Odpady komunalne
- Obowiązek gospodarowania odpadami komunalnymi na terenach nieruchomości ciąży na ich właścicielach, poprzez:
- wyznaczenie miejsc na ustawienie pojemników do gromadzenia odpadów oraz wyposażenie nieruchomości w zestaw pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych, umożliwiających ich segregację;
- prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości;
- utrzymywanie pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym oraz porządku w miejscu ich ustawienia.
- Przyjmuje się, zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania, że średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Poznania wynosi rocznie 411,5 kg.
- Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontenery o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy (przy częstotliwości wywozu raz na dwa tygodnie):
- dla budynków mieszkalnych 0,015 m3 na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdą nieruchomość (dla osób samotnych oraz rodzin realizujących selektywną zbiórkę odpadów – dopuszcza się możliwość ustawienia pojemnika o pojemności 0,06 m3 – pod warunkiem, że osoby te wystąpią z pisemnym wnioskiem (załączając umowę z firmą wywozową) do służb kontrolnych i uzyskają potwierdzenie realizowania takiej zbiórki;
- dla szkół wszelkiego typu - 0,003 m3 na każdego ucznia (studenta) i pracownika;
- dla żłobków i przedszkoli - 0,003 m3 na każde dziecko i pracownika;
- dla lokali handlowych – 0,05 m3 na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na lokal;
- dla punktów handlowych poza lokalem – 0,05 m3 na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdy punkt;
- dla lokali gastronomicznych – 0,02 m3 na jedno miejsce konsumpcyjne;
- dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3;
- dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik 0,11 m3 na każdych 10 pracowników;
- dla szpitali, internatów, koszar, sanatoriów, hoteli, pensjonatów itp. – 0,02 m3 na jedno łóżko;
- dla ogródków działkowych – 0,02 m3 na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 0,005 m3 poza tym okresem. (Dopuszcza się jeden pojemnik dla większej liczby działek, o pojemności stanowiącej iloczyn normatywnej pojemności i liczby działek).
- W przypadkach określonych w ust. 4 pkt 4 i 5, jeśli jest prowadzona działalność spożywcza lub gastronomiczna, oraz w ust. 4 pkt 6 i 7, należy dodatkowo, na zewnątrz poza lokalem, ustawić dostateczną liczbę koszy na odpady.
- Odpady powstałe w wyniku remontu i modernizacji na terenie nieruchomości należy gromadzić w specjalnych kontenerach, uniemożliwiających pylenie.
- W miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki tramwajowe i autobusowe, itp.) odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych o minimalnej pojemności 0,025 m3.
- W przypadku okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych właściciel nieruchomości uzgadnia sposób ich gromadzenia z przedsiębiorcą, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
- Odpady komunalne wielkogabarytowe niemieszczące się w typowych urządzeniach do zbierania odpadów oraz odpady niebezpieczne należy gromadzić w uzgodnieniu z przedsiębiorcą, z którym zawarto umowę o odbieraniu odpadów komunalnych, bądź dostarczać do stacjonarnych lub mobilnych Punktów Gromadzenia Odpadów Problemowych.
- Baterie należy gromadzić:
- w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) oraz w innych obiektach użyteczności publicznej;
- w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii;
- w specjalnych pojemnikach („kieszeniach” – w kolorze czerwonym) przytwierdzonych do pojemników do selektywnej zbiórki szkła.
- Przeterminowane leki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawionych w aptekach, które przystąpiły do ich zbiórki w porozumieniu z miejską jednostką organizacyjną Urzędu Miasta Poznania.
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeznaczony dla gospodarstw domowych, jest odbierany i gromadzony nieodpłatnie:
- przez przedsiębiorców, z którymi zawarto umowę na odbieranie odpadów komunalnych;
- w stacjonarnych lub mobilnych Punktach Gromadzenia Odpadów Problemowych;
- w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju, co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu;
- w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wykaz tych punktów, z adresami, umieszczony jest na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania <www.poznan.pl> na wortalu tematycznym ŚRODOWISKO, zakładka: ODPADY KOMUNALNE.
- Odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych, powstające w gospodarstwach domowych niewymienione w § 6 ust. 10, 11 i 12 Regulaminu, np. lampy fluorescencyjne, środki ochrony roślin I i II klasy toksyczności, farby i rozpuszczalniki itp. wymienione w grupie 20 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1206) są odbierane przez podmioty uprawnione do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług komunalnych i przez mobilne punkty gromadzenia odpadów problemowych.
- Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorach i pojemnościach uwzględniających następujące normy:
- niebieskich, z przeznaczeniem na makulaturę o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
- żółtych, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
- zielonych, z przeznaczeniem na szkło kolorowe o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
- białych, z przeznaczeniem na szkło białe o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
- brązowych, z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji:
- odpady zielone w zabudowie domków jednorodzinnych w pojemnikach o pojemności 0,06 – 0,12 m3,
- odpady zielone w zabudowie domów wielorodzinnych w kontenerach o pojemności 6–16 m3,
- kuchenne w zabudowie domków jednorodzinnych w pojemnikach o pojemności od 0,015 m3, wyłożonych workami biodegradowalnymi,
- kuchenne w zabudowie domów wielorodzinnych w pojemnikach o pojemności od 0,24 m3 , wyłożonych workami biodegradowalnymi.
- W miejscach, w których ze względów technicznych występują trudności w lokalizacji stałego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów, dopuszcza się stosowanie do gromadzenia odpadów worków foliowych (nie dotyczy odpadów kuchennych).Kolor worka i oznaczenia na nim umieszczone powinny spełniać wymogi dotyczące pojemników, określone w ust. 13.
- Właściciel nieruchomości, na terenie której w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, zobowiązany jest do ich selektywnego zbierania i przekazywania przedsiębiorcy, z którym zawarł umowę o odbieranie odpadów komunalnych lub innym uprawnionym przedsiębiorcom, posiadającym decyzję na odbieranie tych odpadów. Z obowiązku zwolnione są osoby fizyczne dokonujące kompostowania odpadów roślinnych we własnym zakresie i na własne potrzeby, w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia.
- Pojemniki i inne urządzenia do zbierania odpadów powinny być zlokalizowane w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
- Mając na uwadze zasady bezpiecznego i racjonalnego gromadzenia odpadów, zabrania się:
- umieszczania w pojemnikach i kontenerach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych: odpadów zebranych selektywnie, odpadów niebezpiecznych (określonych w ustawie o odpadach, m.in.: baterii, przeterminowanych leków, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego) oraz produkcyjnych;
- wrzucania do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów innych odpadów, które nie są zbierane w sposób selektywny;
- jednostkom handlowym wrzucania do pojemników, które są przeznaczone do odpadów komunalnych zmieszanych, produktów spożywczych przeterminowanych lub nieprzydatnych do spożycia.
§ 7
Nieczystości ciekłe
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do odprowadzania nieczystości ciekłych do kanalizacji sanitarnej lub, jeżeli brak sieci kanalizacji sanitarnej, do szczelnego zbiornika bezodpływowego lub do przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych.
- Właściciele nieruchomości zabudowanych, wyposażonych w szczelne zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości ciekłych, zobowiązani są na własny koszt do przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w terminie nie dłuższym niż jeden rok, licząc od dnia jej wybudowania i przekazania do eksploatacji.Warunki techniczne wykonania i odbioru przyłącza wymagają uzgodnień z eksploatatorem sieci kanalizacji sanitarnej.
Rozdział IV
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH LUB NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 8
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do korzystania z usług, w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych, na podstawie zawartej pisemnej umowy z podmiotem posiadającym zezwolenia na prowadzenie tego rodzaju działalności.
§ 9
- Odpady zmieszane należy usuwać z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- W przypadku okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości uzgadnia termin ich odbioru z przedsiębiorcą, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
- W przypadku placówek handlowo–usługowych zlokalizowanych poza budynkami wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
- W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą).
- Odbieranie odpadów komunalnych wielkogabarytowych i odpadów zielonych powinno odbywać się na bieżąco, w zależności od potrzeb, w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.
- Opróżnianie pojemników do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (z wyłączeniem odpadów kuchennych) oraz koszy ulicznych powinno się odbywać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia. Odpady zbierane selektywnie w workach winny być odbierane nie rzadziej niż raz w miesiącu zgodnie z harmonogramem ich wywozu ustalonym przez przedsiębiorcę i dostarczonym właścicielom nieruchomości.
- Opróżnianie pojemników do odpadów ulegających biodegradacji – kuchennych, powinno odbywać się raz na tydzień, a w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia dwa razy w tygodniu.
- Odbieranie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz transport odpadów i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości dopuszczalny jest wyłącznie w dni powszednie w godz. od 6 do 20.
- Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania za okres ostatnich 3 lat dowodów płacenia oraz umowy dot. usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych, w celu okazania wymienionych dokumentów instytucjom kontrolnym, posiadającym uprawnienia do przeprowadzania kontroli.
- W przypadku stwierdzenia niewywiązywania się przez właścicieli nieruchomości z obowiązków, o których mowa w ust. 9, Miasto zorganizuje odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w trybie decyzji prezydenta miasta zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z 2006 r. Nr 144 poz. 1042).
- W przypadku znalezienia substancji w postaci niewybuchów, niewypałów i materiałów wybuchowych należy powiadomić Policję (997) bądź Straż Miejską (986), a w zakresie pozostałych rodzajów substancji niebezpiecznych dla zdrowia i życia ludności oraz środowiska – Państwową Straż Pożarną (998).
- Zabrania się spławiania do wód śniegu i błota pośniegowego wywożonego z terenów zanieczyszczonych, a w szczególności z miejsc publicznych miasta, z dróg, parkingów, terenów przemysłowych, baz transportowych, itp. Dopuszcza się ich magazynowanie wyłącznie na terenach do tego wyznaczonych, spełniających wymogi obowiązujących przepisów prawnych.
- Do czasu uruchomienia ogólnodostępnej kompostowni dla Miasta Poznania dopuszcza się w okresie od 15 października do 15 kwietnia spalanie suchych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, jeżeli spalanie to nie narusza odrębnych przepisów oraz nie powoduje uciążliwości dla sąsiadów.
§ 10
- Ustala się następujące górne stawki opłat (z VAT) ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi:
- za jednorazowe odebranie odpadów komunalnych zmieszanych gromadzonych w pojemnikach:
- pojemnik SM 0,06 m3 7,00 zł - pojemnik SM-0,11 m3 i 0,12 m3 14,00 zł - pojemnik SM-0,24 m3 28,00 zł - pojemnik SM-0,36 m3 43,00 zł - pojemnik PA-1,1 m3 59,00 zł - kontener 4 m3 180,00 zł - kontener 5 m3 230,00 zł - kontener 6 m3 280,00 zł - kontener 7 m3 330,00 zł - kontener 8 m3 380,00 zł - kontener 10 m3 430,00 zł - kontener 16 m3 700,00 zł - FL - 2,5 m3 120,00 zł - FL - 5,0 m3 172,00 zł
- za odpady zielone (gromadzone w pojemnikach lub – w porównywalnych co do objętości – workach) - 80% stawki jak w punkcie 1) – za jednorazowe odebranie
- za odpady kuchenne za jednorazowe odebranie:
- pojemnik 0,015 m3 1,60 zł - pojemnik 0,24 m3 5 zł;
- za nieczystości ciekłe:
- za 1 m3 18,00 zł;
- za uprzątnięcie chodnika położonego wzdłuż nieruchomości:
- za 10 m2 powierzchni 25,00 zł;
- za usuwanie odpadów z koszy ulicznych:
- za opróżnienie 1 kosza ulicznego 10,00 zł.
- Stawki opłat corocznie od 1 kwietnia podlegają zmianie, uwzględniającej obowiązujący w danym roku wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Jeśli odpady komunalne są zbierane i transportowane w sposób selektywny, stosuje się stawki określone w ust. 1 pkt 1 niższe o 25 %.
§ 11
- Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych zobowiązany jest do wywozu nieczystości ciekłych.
- Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych powinna uniemożliwiać wypływ nieczystości ze zbiornika zwłaszcza wynikających z jego przepełnienia, a ilość odwiezionych do stacji zlewnych nieczystości ciekłych winna odpowiadać ilości wody zakupionej do celów bytowych.
§ 12
- Odpady powinny być zbierane w sposób selektywny. Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany do selektywnego odbierania odpadów oraz ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Obowiązany jest także uzyskać poziomy odzysku odpadów wynikające z Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania.
- System gospodarowania odpadami komunalnymi zobowiązuje do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania:
- do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 proc. wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;
- do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 proc.;
- do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 proc. – przyjmując za podstawę obliczenia masę tych odpadów, wytworzoną w roku 1995, wynoszącą 61 977 ton;
- Zobowiązuje się przedsiębiorców odbierających odpady komunalne do selektywnego odbierania odpadów ulegających biodegradacji średnio od jednej osoby w ciągu roku:
- w roku 2007 – 10 kg,
- w roku 2008 – 20 kg,
- w roku 2009 – 40 kg,
- w roku 2010 – 65 kg.
- Odpady z remontów nadające się do odzysku należy przekazywać podmiotom prowadzącym odzysk.
§ 13
Nieczystości ciekłe należy usuwać wyłącznie do stacji zlewnych.
§ 14
- Do odbierania odpadów komunalnych należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – samochodów asenizacyjnych.
- Pojazdy, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać wymagania określone w zarządzeniu Nr 839/2006/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca posiadający lub ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie:
- odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Rozdział V
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU
§ 15
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 16
- Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, a w szczególności psy, należy:
- zarejestrowanie psa;
- oznakowanie psa;
- wyposażenie psa w obrożę;
- prowadzenie psa na uwięzi, z zastrzeżeniem ust. 2; pies rasy uznawanej za agresywną lub pies w inny sposób zagrażający otoczeniu musi mieć nałożony kaganiec;
- stały skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi, z zastrzeżeniem ust. 3;
- niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych, bez zgody właściciela, do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy, itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników;
- niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał Rady Miasta Poznania;
- usuwanie niezwłocznie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych (zieleńcach, parkach, pasach rozdziału dróg, itp.); postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów – przewodników. Dopuszcza się umieszczanie psich odchodów do koszy ulicznych pod warunkiem, że są one wyłożone workiem foliowym lub pozostawianie ich na terenach specjalnie wyznaczonych (tzw. wybiegach dla psów);
- niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
- Zwolnienie psa ze smyczy, ale z nałożonym kagańcem, jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem.
- Zwolnienie ze smyczy psów bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.
§ 17
- Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do jego zarejestrowania i oznakowania w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa.
- Rejestracja i oznakowanie psa następuje po okazaniu aktualnego zaświadczenia potwierdzającego przeprowadzenie szczepienia psa przeciwko wściekliźnie.
- Zgłoszenia psów do rejestracji przyjmują:
- inkasenci pobierający podatek od posiadania psów (wykaz inkasentów określa corocznie uchwała Rady Miasta Poznania w sprawie podatku od posiadania psów);
- Schronisko dla Zwierząt przy ulicy Bukowskiej 266 w Poznaniu, w ramach działania miejskiej jednostki budżetowej Usługi Komunalne.
- Miejski rejestr psów prowadzony jest przez miejską jednostkę budżetową Usługi Komunalne (Schronisko dla Zwierząt).
- Oznakowanie psa polega na umieszczeniu na obroży znaczka identyfikacyjnego, którego wzór określa załącznik Nr 1 do Uchwały.
- Znaczki identyfikacyjne wydawane są odpłatnie przez podmioty określone w ust. 3.
- Wpis w miejskim rejestrze psów obejmuje następujące dane: nazwisko, imię, adres i nr dowodu osobistego osoby utrzymującej psa, rasę i płeć psa, numer znaczka identyfikacyjnego i datę jego wydania.
- Osoba utrzymująca psa ma obowiązek jego wyrejestrowania w podmiocie określonym w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia padnięcia psa.
- W przypadku zmiany osoby utrzymującej psa dotychczasowy posiadacz i nowy posiadacz są zobowiązani zawiadomić podmiot określony w ust. 3 w terminie 14 dni o tej zmianie.
Rozdział VI
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 18
- Na obszarze obejmującym tereny w granicach wyznaczonych ulicami: Hetmańska, Reymonta, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Niestachowska, Wojska Polskiego, Urbanowska, Słowiańska, Szelągowska odcinkami biegu rzeki Warta i dalszego biegu rzeki Cybina, ulicami Zawady, Podwale, Zamenhofa, Krzywoustego oraz zachodnim skrajem zabudowy Osiedla Piastowskiego do ul. Hetmańskiej, a także na terenie Osiedla Krzyżowniki – Smochowice w granicach wyznaczonych ulicami: Lutycka, Łobżenicka, Pelplińska, Starogardzka, Kościerzyńska, Oliwska, Polanowska (na całej długości), wzdłuż toru kolejowego i na terenie nieruchomości położonej przy ul. 28 Czerwca 1956 roku nr 312 – obowiązuje zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich.
- Na pozostałym obszarze dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich, z wyjątkiem nieruchomości:
- o zabudowie wielorodzinnej;
- o zabudowie jednorodzinnej, położonych na terenach o zabudowie wielorodzinnej;
- na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej;
- na których znajdują się budynki zamieszkania zbiorowego.
§ 19
- Zezwala się na utrzymywanie na terenach nieruchomości, poza obszarem ujętym w § 18 ust. 1, wyłącznie jednego gatunku zwierząt gospodarskich.
- Postanowienia z ust. 1 nie stosuje się w przypadku równoczesnego utrzymywania gęsi, kaczek, kur i królików w liczbie do 30 sztuk łącznie.
- Liczba zwierząt gospodarskich utrzymywanych na terenie nieruchomości nie może być wyższa niż:
- świnie - 1 sztuka,
- owce - 2 sztuki,
- kozy - 2 sztuki,
- konie - 1 sztuka,
- bydło - 1 sztuka,
- kury - 30 sztuk,
- kaczki - 30 sztuk,
- gęsi - 30 sztuk,
- króliki - 30 sztuk,
- nutrie - 5 sztuk,
- norki - 5 sztuk,
- tchórzofretki - 5 sztuk
- Postanowienia ust. 3 dotyczące koni nie stosuje się do koni utrzymywanych w celach rekreacyjnych, rehabilitacyjnych i sportowych.
- Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
- wytwarzane, podczas prowadzenia chowu lub hodowli, nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 89, poz. 991 z późniejszymi zmianami) i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
- zostaną zapewnione zwierzętom odpowiednie pomieszczenia gospodarskie.
- Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.
§ 20
Pszczoły winny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 5 m od granicy nieruchomości – w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.
Rozdział VII
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 21
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji na terenie nieruchomości co najmniej raz w roku w okresie między 15 kwietnia a 15 maja oraz na bieżąco w przypadku wystąpienia gryzoni na terenie nieruchomości.
§ 22
Dokładny termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji Prezydent Miasta Poznania podaje do wiadomości poprzez obwieszczenie.
Rozdział VIII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 23
- Zapisy dotyczące odpadów ulegających biodegradacji – kuchennych, powstających w gospodarstwach domowych, wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- Do prowadzenia kontroli wypełniania obowiązków określonych w niniejszej uchwale upoważnia się Straż Miejską Miasta Poznania.
§ 24
Naruszenie przepisów niniejszej uchwały podlega karze wymierzanej w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
§ 25
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Poznania.
§ 26
Traci moc uchwała Nr LVII/595/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania.
§ 27
Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
(-) Przewodniczący RADY MIASTA POZNANIA Grzegorz Ganowicz
Edytuj
Ostatnia aktualizacja: 15.04.2008, 19:45